De selfservice portal: eenvoudig in gebruik
Een selfservice is eenvoudig in gebruik. Iedere medewerker heeft zijn eigen profiel en kan dus van alles regelen. Je kunt ook in één keer je personeelsleden bereiken, interne berichten versturen en je kunt ook belangrijke informatie delen. In een afgesloten en veilige omgeving waar alleen jij en je personeel toegang tot hebben. Zowel het gebruiken als het up-to-date houden van een selfservice portal is eenvoudig. Het is doorgaans ook een webbased applicatie die niet lokaal geïnstalleerd hoeft te worden.
Zaken regelen met een selfservice portal
Verlofdagen aanvragen en beheren. Dat is altijd een hoofdpijndossier, terwijl dat met een selfservice portal veel makkelijker wordt. Geen onduidelijke verlofbriefjes meer die ook nog eens handmatig verwerkt moeten worden, maar gewoon een eenvoudige omgeving waarin de medewerker zijn verlof aanvraagt en waarbij de manager automatisch een bericht krijgt om het verlof te accorderen. Vervolgens wordt het door een koppeling met de salarisadministratie ook correct verwerkt en heeft iedereen goed zicht op hoeveel verlofuren iemand nog heeft. Het portaal is ook enorm handig voor bijvoorbeeld het verwerken van declaraties en het bijhouden van rittenadministraties van de zakelijke auto’s die je aan je personeel beschikbaar stelt.
Bereik je personeel en zorg voor meer betrokkenheid
Met een selfservice portal kun je dus ook het personeel snel en eenvoudig bereiken. Door het aantrekkelijke uiterlijk en de gebruiksvriendelijkheid, maken medewerkers ook graag gebruik van het portaal. Op die manier kun je er dus ook voor zorgen dat je personeel zich meer betrokken voelt en ook het gevoel krijgt dat ze up-to-date zijn over alles wat zich binnen het bedrijf afspeelt. Je kunt ook bij speciale gelegenheden het portaal gebruiken om personeel speciale kortingen aan te bieden of je laat ze bijvoorbeeld zelf een keuze maken tussen een aantal opties die ze als kerstgeschenk willen ontvangen.
Til de kennis naar een hoger niveau
Met een selfservice portal kun je ook een sectie inrichten als kennisbank. Die personeelsleden kunnen raadplegen om kennis te vergaren. Je kunt zelfs complete e-learnings en opleidingen beschikbaar stellen als je personeel wil enablen om zich verder te ontwikkelen. Via het portaal kunnen ze opleidingen volgen of een verzoek indienen om aan een bepaalde training of deelnemen aan een seminar dat op de kalender staat. Op dat vlak kan een selfservice portaal bijvoorbeeld ook als bedrijfsagenda dienen. Lees ook meer over de voordelen van een klantenportal.